FANDOM

Newneptune nasa big
55 Cancri e
Astrografia
Gwiazdozbiór: Rak
Gwiazda: 55 Cancri A
Odległość od gwiazdy: 0.038 AU
Inklinacja: Brak danych
Odległość od Ziemi: 40,9 lat świetlnych
Pozycja w układzie: 1
Księżyce: Brak danych
Masa: 18 Me
Długość dnia: Brak danych
Długość roku: 2,8 dnia
Geografia
Atmosfera: Brak danych
Klimat: Brak danych
Grawitacja: Brak danych
Woda: Brak danych
Data odkrycia: 2004
Odkrywca: McArthur

55 Cancri e jest planetą pozasłoneczną o masie równej połowie Neptuna orbitującą wokół gwizdy 55 Cancri A podobnej do naszego słońca. Jest planetą położoną najbliżej swojej gwiazdy, którą okrąża w 2,8 dnia . 55 Cancri e została odkryta 30 sierpnia 2004 roku.

Odkrycie Edytuj

Tak jak większość znanych planet pozasłonecznych 55 Cancri e została odkryta metodą prędkości radialnych. Zostało to osiągnięte poprzez dokładne pomiary efektu Dopplera widma optycznego gwiazdy 55 Cancri A. W tym czasie znane były już trzy inne planety krążące wokół tej gwiazdy. Po uwzględnieniu tych planet sygnał pozostał co można było wyjaśnić istnieniem planety o macie co najmniej 14,2 mas naszej planety i bardzo małej orbicie. Te same pomiary zostały użyte do potwierdzenia istnienia planety 55 Cancri c.

Zakwestionowanie istnienia planety Edytuj

W 2005 Jack Wisdom zakwestionował istnienie planety. Stwierdził, że sygnał przypisywany tej planecie tak naprawdę pochodzi od innego gazowego olbrzyma okrążającego gwiazdę w 261 dni. W 2007 roku Debra Fisher i jej koledzy ze Stanowego Uniwersytetu San Francisco opublikowali nową analizę wskazującą na istnienie obu planet. Nowy obiekt został nazwany 55 Cancri f.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki